Cтатус кваліфікованого вчителя (стандарти Великої Британії )
13.04.2017 23:18У Великій Британії стандарти, що визначають мінімальні вимоги для присудження статусу кваліфікованого вчителя, розробляє Міністерство (Департамент) освіти.
Вимоги поділені на дві групи: викладання та особиста і професійна поведінка. У першій групі виокремлено 8 підгруп:
1. Встановлення високих очікувань, які надихають і мотивують учнів та ставлять виклики перед ними:
- створити для учнів безпечне середовище, що стимулює, засноване на взаємній повазі;
- ставити цілі, що розвивають учнів з усіх верств суспільства незалежно від їх здібностей і схильностей та кидають їм виклики;
- послідовно демонструвати позитивне ставлення, цінності та поведінку, які очікують від учнів.
2. Допомога хорошому прогресу та результатам учнів:
- відповідати за досягнення учнів, їх прогрес і результати навчання;
- бути в курсі можливостей учнів та їх попередніх знань та планувати викладання на їх основі;
- стимулювати учнів замислюватися про прогрес, якого вони досягли, та про їх нові потреби;
- демонструвати знання і розуміння того, як учні вчаться і як це впливає на викладання;
- заохочувати учнів прийняти відповідальне і сумлінне ставлення до своєї роботи і навчання.
3. Демонстрування хороших знань предмету та навчального плану (курикулуму):
- мати міцні знання відповідного предмету (предметів) та розділів навчального плану (курикулуму), плекати й підтримувати інтерес учнів до предмету, усувати неправильне розуміння;
- демонструвати критичне розуміння розвитку в галузі предмету та навчального плану (курикулуму) та пропагувати цінність навчання;
- демонструвати розуміння і брати на себе відповідальність за просування високих стандартів грамотності, дикції та коректного використання стандартної англійської мови незалежно від предметної спеціалізації;
- демонструвати чітке розуміння звукового аналітико-синтетичного методу (при навчанні читанню у ранньому віці);
- демонструвати чітке розуміння стратегій навчання математиці у ранньому віці (якщо вчитель здійснює таке навчання).
4. Планування і проведення добре структурованих уроків:
- поширювати знання і розвивати розуміння за рахунок ефективного використання часу уроку;
- стимулювати любов до навчання і дитячу допитливість;
- встановлювати домашню роботу і планувати іншу позакласну діяльність для консолідування та розширення знань та розумінь, що набули учні;
- систематично аналізувати ефективність своїх уроків та підходів до навчання;
- робити внесок у розробку та реалізацію привабливого навчального плану (курикулуму) в межах відповідної предметної галузі.
5. Адаптація викладання до сильних сторін і потреб всіх учнів:
- знати, коли і як належним чином вирізняти учнів, використовуючи підходи, які дозволяють їм вчитися ефективно;
- мати тверде розуміння того, як певні чинники можуть перешкоджати здатності учнів до навчання, і як краще подолати їх вплив;
- продемонструвати розуміння фізичного, соціального та інтелектуального розвитку дітей, і знати, як адаптувати викладання для підтримки освіти учнів на різних етапах їх розвитку;
- мати чітке розуміння потреб усіх учнів, у тому числі: з особливими освітніми потребами; тих, хто має високі здібності; тих, для кого англійська є додатковою мовою; осіб з обмеженими можливостями; бути в змозі використовувати і оцінювати відмінні навчальні підходи, щоб залучити і підтримати їх.
6. Виконання точного і продуктивного оцінювання:
- знати і розуміти, як здійснювати оцінювання з відповідного предмету та складової навчального плану (курикулуму), у тому числі нормативні вимоги до оцінювання;
- використовувати формувальне та підсумкове оцінювання для забезпечення прогресу учнів;
- використовувати релевантні дані для моніторингу прогресу, поставлених цілей і планування наступних уроків;
- надавати учням регулярний зворотний зв'язок, як усно, так і через точне оцінювання, а також заохочувати учнів реагувати на зворотний зв'язок.
7. Ефективне управління поведінкою, щоб забезпечити хороше і безпечне навчальне середовище:
- мати чіткі правила і порядок поведінки в класах, а також брати на себе відповідальність за сприяння гарній і ввічливій поведінці в класах і поблизу школи, відповідно до шкільної політики поведінки;
- мати високі очікування поведінки, а також створити дисциплінарну рамку з набором стратегій, використовуючи похвалу, санкції і нагороди послідовно і справедливо;
- ефективно керувати класами, використовуючи підходи, які відповідають потребам учнів, з тим щоб залучити і мотивувати їх
- підтримувати гарні стосунки з учнями, реалізовувати відповідні повноваження і діяти рішуче, коли це необхідно.
8. Виконання ширших професійних обов’язків:
- робити позитивний внесок до ширшого життя та етосу школи;
- формувати ефективні професійні відносини з колегами, знаючи, як і коли спиратися на консультації і підтримку фахівців;
- ефективно використовувати допоміжний персонал;
- брати на себе відповідальність за поліпшення викладання за допомогою відповідного професійного розвитку, реагуючі на консультації та зворотний зв'язок від колег;
- ефективно спілкуватися з батьками стосовно досягнень і благополуччя учнів.
Друга група вимог передбачає, що вчитель буде демонструвати стабільно високі стандарти особистої і професійної поведінки. Поведінку і ставлення, які встановлюють стандарт поведінки вчителя протягом його кар'єри, визначають такі твердження:
1. Учитель підтримує суспільну довіру до професії і високі стандарти етики і поведінки, всередині та поза межами школи, шляхом:
- навчання учнів з гідністю, побудови відносин, що ґрунтуються на взаємній повазі, і постійного дотримання належних меж, що відповідають професійної позиції вчителя;
- врахування необхідності забезпечення добробуту учнів, відповідно до вимог статуту;
- толерантності і поваги до прав інших осіб;
- дотримання фундаментальних британських цінностей, що включають демократію, верховенство закону, свободу особистості і взаємну повагу і терпимість до осіб з іншими релігіями та переконаннями;
- забезпечення того, щоб його особисті переконання не були виражені способами, які експлуатують уразливість учнів або можуть привести їх до порушення закону;
2. Учителі повинні мати належну і професійну повагу до етосу, політик і практик школи, у якій вони викладають, і підтримувати високі стандарти в своїй власній дисциплінованості і пунктуальності.
3. Учителі повинні мати розуміння, і завжди діють в межах, встановлених статутом рамок, які визначають їх професійні обов'язки і відповідальність.
У США в 1987 р. було створено Національну раду з професійних стандартів викладання як професійну інституцію для виявлення та визнання кваліфікації вчителів. Вона керується принципом, що стандарти створюють вчителі для вчителів. Національна рада бачить свою місію у тому, щоб підтримувати високі і строгі стандарти того, що кваліфікований вчитель повинен знати і вміти виконувати, забезпечити національну добровільну систему сертифікації вчителів, які задовольняють вимоги цих стандартів, пропагуючи пов’язані освітні реформи, інтегрувати Національну раду до американської освіти і забезпечити користь від досвіду сертифікованих нею викладачів. Є дослідження, які свідчать, що учні сертифікованих вчителів дійсно більш успішні, порівняно з учнями інших вчителів.
Стандарти базуються на таких вимогах:
1. Вчителі віддані учням та їх навчанню.
Зокрема вони:
- розпізнають індивідуальні відмінності учнів і враховують їх у своїй практиці;
- розуміють, як учні розвиваються і навчаються;
- рівноправно ставляться до учнів;
- знають, що їх місія виходить поза межі когнітивного розвитку учнів.
2. Вчителі знають предмети, які вони викладають, та знають, як викладати ці предмети учням:
- розуміють, як знання в їх предметі створені, організовані та пов’язані з іншими предметами;
- володіють спеціальними знаннями про те, як вчити учнів предмету;
- формують декілька шляхів до знань;
3. Вчителі відповідають за управління та контроль навчання учнів:
- використовують декілька методів для досягнення цілей навчання;
- підтримують навчання учнів в різних форматах і групах;
- цінують мотивацію учнів;
- регулярно оцінюють прогрес учнів;
- залучають учнів до співпраці у навчанні.
4. Вчителі систематично думають про свої практики і вчаться на власному досвіді:
- здійснюють складний вибір між альтернативами, що характеризує їх професіоналізм;
- використовують зворотний зв'язок та дослідження для покращення власної практики та позитивного впливу на навчання учнів;
5. Вчителі є членами навчальних спільнот:
- співпрацюють з іншими професіоналами для покращення ефективності школи;
- працюють разом родинами;
- працюють разом із спільнотами.
———
Назад