Щоб викладати у школі, не обов'язково бути вчителем

19.02.2017 22:49

Достатньо мати вищу освіту, глибокі знання з якогось шкільного предмету, лідерські якості та багато натхнення. У питанні, в чому полягає сутність змін та хто зможе стати вчителем без педагогічної освіти, розбиралася журналіст Української правди. Життя Катерина Тищенко.

9 лютого в Україні стартувала програма «Навчай для України», в рамках першого етапу якої 40 відібраних фахівців різних напрямків після спеціального навчання викладатимуть у 5-11 класах шкіл, які найбільше цього потребують, протягом двох років.

Оскільки участь у програмі передбачає переїзд до місця розташування школи, учасники отримуватимуть, крім зарплати вчителя, додаткову стипендію, а також матимуть постійну підтримку менторів.

Спочатку проект реалізуватиметься в трьох областях – Київській, Харківській та Львівській, приблизно по 13 учасників на регіон.

Ініціатор програми – громадська організація «Навчай для України», яка співпрацює з міжнародною мережею «Teach For All», а також підписала меморандум про співпрацю з Міністерством освіти та науки.

Навіщо все це потрібно?

Рівень освіти в українських школах дуже різниться. Наприклад, випускники сільських шкіл гірше складають ЗНО, ніж випускники міських, а в звичайних школах, навіть у Києві, ситуація гірша, ніж у ліцеях і гімназіях.

При цьому навіть в успішних з точки зору ЗНО школах існують проблеми у стосунках між дітьми та викладачами, між викладачами та батьками і т. ін.

Професія вчителя не вважається престижною, на педагогічні спеціальності вступають абітурієнти з низькими балами ЗНО, багато з яких просто не змогли потрапити на інші спеціальності, а не свідомо обрали шлях вчителя.Мета програми – залучити до викладання мотивованих висококласних фахівців, які справді хочуть на 2 роки присвятити себе дітям, дати їм відповідні можливості та стимули і дати дітям доступ до таких вчителів, незалежно від престижності школи та її розташування.

Першою подібною програмою в світі стала «Teach For America», започаткована 25 років тому. Зараз мережа «Teach For All» об'єднує 42 країни, в багатьох із яких ситуація з освітою значно краща, ніж в Україні – США, Великобританія, Німеччина, Франція, Швеція, Іспанія, Бельгія, Ізраїль, Японія, Китай та інші.

У світі давно зрозуміли, що неможливо створити якісну систему освіти, не залучаючи хороших вчителів.

Директор ГО «Навчай для України» Рімма Ель Джувейді наводить дослідження освітніх систем, проведене McKinsey&Company у 2006-2007 роках. У ньому вивчалися кращі шкільні системи за міжнародним рейтингом PISA, а також системи, в яких показники успішності учнів зростають дуже швидко.

«Це дослідження показує, що основний фактор успішності шкільних систем – це та роль, яку вони надають вчителю. Тому що жодна система освіти не може бути якіснішою, ніж якість вчителів, які працюють у цій системі.

Ці шкільні системи роблять особливий наголос на тому, яких людей вони залучають до професії, яку підготовку вони їм надають, а також на тому, щоб кожна дитина мала доступ до якісної освіти», – говорить Рімма.

Заступник міністр освіти й науки Павло Хобзей, присутній на заході, також наголосив, що роль вчителя є ключовою в освітній системі.

«Зараз я навіть не можу сказати, що люди відчувають ті зміни початкової школи, які ми провели. Бо все залежить від вчителя», – констатує він.

На думку Хобзея, змінити українські школи можуть люди, які приходять ззовні системи.

«Як змінити школу, яка існує 40-50 років, із тими самими вчителями? Це можливо, тільки якщо прийдуть агенти змін, які зможуть її розворушити.

В кожному колективі є люди, які активні, креативні. Але вони не можуть виграти цей двобій з системою: «Тобі що, найбільше треба? Тобі що, за це більше заплатять?» І часто мотивація до змін згасає», – говорить заступник міністра.

Він також зазначив, що керівники департаментів освіти в тих трьох областях, в яких буде реалізуватися перший етап програми, дуже вітають цей проект.

Які школи братимуть участь у програмі?

Організатори проекту зараз визначаються з конкретними школами в Київській, Харківській та Львівській областях. Переважно мова йде про сільські школи.

«Але ми не обмежуємося тільки селом. Ми розуміємо, що навіть у містах є школи, які зараз відчувають нестачу вчителів і які б теж могли багато отримати від цієї програми», – говорить Рімма Ель Джувейді.

Вона підкреслює, що дуже велике значення має позиція директора і колективу вчителів, їхня відкритість до такого експерименту.

«Школи повинні розуміти, що це буде зовсім нова людина, яка прийшла ззовні системи, яка, можливо, буде щось робити не так, як зараз є в колективі.

До цього потрібно бути готовим. Ми дивимося, наскільки директор є візіонером. Навіть у селах є ті директори, які, маючи обмежені ресурси, можуть творити кардинальні зміни. Ми хочемо їм допомогти», – каже вона.

Хто може стати викладачем?

Вимоги до кандидатів – закінчена вища освіта (рівень бакалавр і вище), глибокі знання принаймні з одного предмету шкільної програми (мова йде про середню і старшу школу), свідома мотивація та лідерські якості.

Також кандидати повинні мати можливість переїхати до сільської місцевості або до іншого міста на час участі в програмі.

Як зазначила Рімма Ель Джувейді, обмежень за віком, за конкретними вишами або напрямками підготовки немає.

«Ми не обмежуємо учасників у спеціальностях, для нас головне – знання предмету й інтерес до свого предмету. Я, наприклад, навчалася в КПІ, за освітою системний аналітик. Але я брала участь у програмах обміну, добре знаю англійську мову, і якби я хотіла, то могла б викладати англійську», – говорить вона.

За словами Рімми, знання учасників програми щодо конкретних шкільних предметів будуть перевірятися, але вони не обов'язково мають співпадати з написом у дипломі.

Найбільша потреба у викладачах англійської мови, математики, всіх природничих наук, інформатики. Також потрібні викладачі історії й гуманітарних наук.

 

Назад